Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΛΥΠΤΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟΥ ΑΙΩΝΑ










  Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος» το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών με τα εξαιρετικά μνημεία γλυπτικής και αρχιτεκτονικής, μπήκε στη λίστα των μνημείων σε κίνδυνο για το 2012.
Τον κατάλογο συντάσσει το Παγκόσμιο Ταμείο Μνημείων και το Κοιμητήριο μπήκε στον κατάλογο καθώς αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα, ακόμη και στατικά. Την αίτηση-πρόταση για την ένταξη στον κατάλογο έκανε ο Δήμος Αθηναίων, προκειμένου να δημοσιοποιήσει το θέμα και να συγκεντρώσει βοήθεια.
Το Α’ Νεκροταφείο δημιουργήθηκε το 1830, μετά την ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους και εκτός σημαντικούς άνδρες και γυναίκες που αναπαύονται εκεί, υπάρχουν επιτύμβια που αποτελούν κοσμήματα αρχιτεκτονικής. Η επιφάνεια των μαρμάρινων αρχιτεκτονικών μελών και γλυπτών παρουσιάζει τεράστια διάβρωση. Το διάσημο άγαλμα «Κοιμωμένη» του Χαλεπά κινδυνεύει εδώ και δεκαετίες χωρίς να γίνεται τίποτε.











   Στην Τουρκοκρατία οι χριστιανοί συνέχισαν να θάβουν τους νεκρούς τους , όπως και στο Βυζάντιο, τους μεν θνητούς γύρω από τις ενοριακές εκκλησίες ή τις μονές, τους δε προύχοντες, δωρητές, μοναχούς μέσα σ’ αυτές.
   Στους νεότερους χρόνους , μετά την απελευθέρωση του ελληνικού έθνους, με διάταγμα του 1834 αρχίζουν να ιδρύονται και να λειτουργούν τα οργανωμένα νεκροταφεία. Οι καινούργιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που δημιουργούνται, τα νέα ρεύματα της αρχιτεκτονικής που εισάγονται από την Ευρώπη, έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ταφική αρχιτεκτονική. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών. Η διαρκώς ανερχόμενη ελληνική αστική τάξη του 19ου αιώνα θέλοντας να αποθανατίσει τις οικονομικές, πολιτικές, καλλιτεχνικές και στρατιωτικές της επιτυχίες ανέθετε στους πιο φημισμένους καλλιτέχνες της εποχής την τελευταία μαρτυρία του πλούτου και της δύναμής τους. Έτσι λοιπόν στο Α Νεκροταφείο της Αθήνας μπορεί να βρει κανείς τα μεγαλύτερα ονόματα γλυπτών του περασμένου αιώνα . Η ταφική αρχιτεκτονική του Α νεκροταφείου της Αθήνας μας δίνει από την ίδρυσή του το 1837 περίπου, ένα πλούσιο ρεπερτόριο μορφών, τόσο των διαφορετικών αρχιτεκτονικών στυλ, όσο και της νεοελληνικής γλυπτικής. Στο νεκροταφείο αυτό κυριαρχούν τα αρχαιοπρεπή θέματα. Οι σαρκοφάγοι, τα ναϊσκόμορφα επιτύμβια, οι επιτύμβιοι ναίσκοι, οι μνημειακές λήκυθοι, οι αετωματικές στήλες, οι νεκρικές προτομές, οι εξαπλωμένες ή γυμνές γυναικείες μορφές, οι τεφροδόχοι και τα λαϊκά λιθανάγλυφα είναι από τα θέματα που επανέρχονται όλο και περισσότερο με διαφορετικές παραλλαγές. Σχετικά με τα εικονογραφικά θέματα των νεκρικών αυτών σωμάτων παρατηρούμε ότι δανείζονται και τα σύμβολά τους ακόμα από την αρχαιότητα, απεικονίζοντας το φτερωτό πνεύμα του θανάτου, τις ανεστραμμένες δάδες, τα στεφάνια, τους φτερωτούς ερωτιδείς κλπ.
   Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος θα θέσει κάποιο τέλος στην πολυτέλεια και την ανθρώπινη ματαιοδοξία. Η σημερινή ομοιομορφία των τάφων και οι σπάνιες παραγγελίες για μεγαλόπρεπα και πολυτελή μνημεία θέτουν ένα τέρμα για την ώρα στην επιτύμβια αρχιτεκτονική.





 Τα ρεύματα που εκπροσωπούνται περιλαμβάνουν τον Ακαδημαϊσμό, τον Νεοκλασικισμό (με εκπρόσωπους τους Κόσσο και Βρούτο), Έλληνες καλλιτέχνες που διδάκτηκαν από Γερμανούς τα δυτικά πρότυπα μπαρόκ (αδελφοί Παπαγιάννη), τον Νατουραλισμό, τον Ρεαλισμό (Βιτσάρης), μέχρι τις ανεικονικές τάσεις της νεότερης εποχής (Φρόσω Μενεγάκη-Ευθυμιάδου). Από τα περίπου 1000 έργα που έχουν καταγραφεί, σχεδόν τα 30% από αυτά είναι ανυπόγραφα.
Στον κατάλογο των καλλιτεχνών που έχουν ένα ή περισσότερα στο Α΄Νεκροταφείο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:
Α) Από τους γλύπτες που δημιούργησαν τον 19ο αιώνα οι: Ιωάννης Κόσσος, Γεώργιος Βρούτος (μαρμάρινη γυναικεία μορφή), Γιανννούλης Χαλεπάς (η γνωστή "Κοιμωμένη" του - τάφος Σοφίας Αφεντάκη), Ιωάννης Βιτσάρης (επίσης με "Κοιμωμένη" - τάφος Μαρίας Δελιγιάννη), Γεώργιος Μπονάνος ο Κεφαλήν (επίσης με "Κοιμωμένη" - τάφος Στομπολτζή), Φραγκίσκος Μαλακατές, Δημήτριος Φιλιππότης, Γιακουμής Μαλακατές, Γεώργιος Παπαγιάννης, Νικόλαος Στεργίους, Δημοσθένης Παπαγιάννης, Κωνσταντίνος Δημητριάδης κ.α.
Β) Από τους δημιουργούς του 20ου αιώνα αναφέρονται οι: Γεωργαντής, Απάρτης, Τόμπρος, Καλακάλας, Λαμέρας, Κολοκοτρώνης, Περαντινός, Ευθυμιάδου - Μενεγάκη, Ζευγώλης, Φώσκολος, Θωμάς Θωμόπουλος και οι αδελφοί Γιώργος και Λάζαρος Φυτάλης από την Τήνο.
Τα σημαντικότερα και πιο αξιόλογα έργα τέχνης βρίσκονται στους παλιούς τομείς του νεκροταφείου, στους 1ο,2ο,4ο,5ο και 7ο. Μέσα στους τομείς αυτούς ο επισκέπτης θα βρει με άνεση τα δημιουργήματα των Ελλήνων γλυπτών.






                                                   

Σημαντικοί δημιουργοί, όπως ο Τσίλερ, ο Χαλεπάς, ο Βιτσάρης, ο Φιλιππότης και ο Τόμπρος κατασκευάζουν και διακοσμούν ταφικά μνημεία από μάρμαρο και μέταλλο για τις σπουδαιότερες προσωπικότητες.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.pentelikonews.gr/viewarticle.php?id=147951


Σημαντικοί δημιουργοί, όπως ο Τσίλερ, ο Χαλεπάς, ο Βιτσάρης, ο Φιλιππότης και ο Τόμπρος κατασκευάζουν και διακοσμούν ταφικά μνημεία από μάρμαρο και μέταλλο για τις σπουδαιότερες προσωπικότητες. Το Α' Κοιμητήριο χαρακτηρίζεται από την ποικιλία τύπων των ταφικών μνημείων με αναφορές στον κλασικισμό: ταφικοί ναΐσκοι με στοιχεία νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, γλυπτές συνθέσεις, ανάγλυφες παραστάσεις, προτομές, στήλες με εξαιρετικά ανθέμια, σαρκοφάγοι, αλλά και απλοί τάφοι με περίτεχνους περιβόλους και ταφικές λήκυθοι. Τεχνοτροπικές επιρροές υπάρχουν, επίσης, από βυζαντινά πρότυπα, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργούνται και έργα σύγχρονης τέχνης. Το πιο γνωστό έργο που συναντά κανείς στο Α'Α Νεκροταφείο Αθηνών είναι η «Κοιμωμένη», του Γιαννούλη Χαλεπά (1878), που έχει τοποθετηθεί επάνω στον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη, κόρης γνωστής οικογένειας της Κιμώλου, που πέθανε σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση. Ξαπλωμένη σε αρχαιοπρεπές ανάκλιντρο, με το επάνω μέρος του σώματος ανασηκωμένο να ακουμπά σε μαξιλάρι, η νεαρή γυναίκα, η Κοιμωμένη, βυθίζεται σε γαλήνιο ύπνο κρατώντας ένα σταυρό ως σύμβολο θανάτου και λύτρωσης. Στο έργο κυριαρχεί η φυσιοκρατική απόδοση της νεαρής γυναίκας, που συνδυάζεται με την κλασικιστική χάρη. Το μνημείο του Μιχαήλ Τοσίτσα, αποτελείται από μία πλατιά ημικυκλική εξέδρα που περιβάλλεται από συνεχές έδρανο. Στο κέντρο ορθώνεται μία ψηλή στήλη, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ο καθιστός ανδριάντας του νεκρού. Οι λυπημένες γυναικείες μορφές πάνω στο ανάγλυφο της στήλης είναι αλληγορικές μορφές των πόλεων, όπου έδρασε ο μεγάλος ευεργέτης. Στα άκρα του τάφου έχουν τοποθετηθεί σφίγγες, σύμβολα του θανάτου και αναφορές στην Αίγυπτο, όπου έζησε ο Τοσίτσας. Ο σχεδιαστής του, Λύσσανδρος Καυταντζόγλου, φίλος του Τοσίτσα, χρησιμοποίησε μία σειρά από σχήματα και σύμβολα που ξεπερνούν κατά πολύ τα συνηθισμένα σε τάφους ακόμη και μεγαλοαστών. Το μνημείο του Ερρίκου Σλήμαν, είναι ένα ναόσχημο ταφικό μνημείο για τον Γερμανό αρχαιολόγο που ανακάλυψε την πόλη της Τροίας, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, το 1892. Το μνημείο έχει τη μορφή δωρικού αμφιπρόστυλου ναού με μετόπες που φέρουν σκηνές από τον Τρωικό πόλεμο και τις ανασκαφές στην Τροία. Το μνημείο του Γεώργιου Αβέρωφ (1904) είναι σχεδιασμένο από τον Γεώργιο Βιτάλη και κατασκευασμένο από τον Δημήτρη Φιλιππότη. Από το 1908 φυλάσσονται εκεί τα οστά του εθνικού ευεργέτη. Το Νεκροταφείο Αθηνών κοσμεί και «Η μάνα της Κατοχής», έργο σε ορείχαλκο του Κώστα Βαλσάμη το 1979. Πρόκειται για ύπτια συμβολική μορφή μητέρας με παιδί, αφιερωμένη στους χιλιάδες νεκρούς από την πείνα στην Κατοχή. Το έργο πρόσφερε ο καλλιτέχνης στο δήμο Αθηναίων, που το τοποθέτησε στο Α'Α Νεκροταφείο. Ο ίδιος καλλιτέχνης φιλοτέχνησε και τη χάλκινη προτομή της Καλλιρόης Παρρέν, της πρώτης Ελληνίδας φεμινίστριας. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην πλατεία του Α'Α Κοιμητηρίου το 1998. Στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών βρίσκονται, επίσης, οι τάφοι και άλλων σπουδαίων προσωπικοτήτων, όπως του Αδαμάντιου Κοραή, του Κωνσταντίνου Κανάρη, του Ιωάννη Μακρυγιάννη, του Χαρίλαου Τρικούπη, του Γεώργιου Αβέρωφ, του Κωστή Παλαμά, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Κώστα Βάρναλη, του Γεώργιου Σουρή, του Αλέξανδρου Παπάγου, του Γρηγόρη Λαμπράκη, της Μελίνας Μερκούρη, του Ζιλ Ντασέν, της Αλίκης Βουγιουκλάκη, της Τζένης Καρέζη, της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατίνα Παξινού, της Έλλης Λαμπέτη, του Δημήτρη Χορν, του Μάνου Κατράκη, του Νίκου Ξυλούρη και του Αλέξη Μινωτή.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.pentelikonews.gr/viewarticle.php?id=147951













Σημαντικοί δημιουργοί, όπως ο Τσίλερ, ο Χαλεπάς, ο Βιτσάρης, ο Φιλιππότης και ο Τόμπρος κατασκευάζουν και διακοσμούν ταφικά μνημεία από μάρμαρο και μέταλλο για τις σπουδαιότερες προσωπικότητες. Το Α' Κοιμητήριο χαρακτηρίζεται από την ποικιλία τύπων των ταφικών μνημείων με αναφορές στον κλασικισμό: ταφικοί ναΐσκοι με στοιχεία νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, γλυπτές συνθέσεις, ανάγλυφες παραστάσεις, προτομές, στήλες με εξαιρετικά ανθέμια, σαρκοφάγοι, αλλά και απλοί τάφοι με περίτεχνους περιβόλους και ταφικές λήκυθοι. Τεχνοτροπικές επιρροές υπάρχουν, επίσης, από βυζαντινά πρότυπα, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργούνται και έργα σύγχρονης τέχνης. Το πιο γνωστό έργο που συναντά κανείς στο Α'Α Νεκροταφείο Αθηνών είναι η «Κοιμωμένη», του Γιαννούλη Χαλεπά (1878), που έχει τοποθετηθεί επάνω στον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη, κόρης γνωστής οικογένειας της Κιμώλου, που πέθανε σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση. Ξαπλωμένη σε αρχαιοπρεπές ανάκλιντρο, με το επάνω μέρος του σώματος ανασηκωμένο να ακουμπά σε μαξιλάρι, η νεαρή γυναίκα, η Κοιμωμένη, βυθίζεται σε γαλήνιο ύπνο κρατώντας ένα σταυρό ως σύμβολο θανάτου και λύτρωσης. Στο έργο κυριαρχεί η φυσιοκρατική απόδοση της νεαρής γυναίκας, που συνδυάζεται με την κλασικιστική χάρη. Το μνημείο του Μιχαήλ Τοσίτσα, αποτελείται από μία πλατιά ημικυκλική εξέδρα που περιβάλλεται από συνεχές έδρανο. Στο κέντρο ορθώνεται μία ψηλή στήλη, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ο καθιστός ανδριάντας του νεκρού. Οι λυπημένες γυναικείες μορφές πάνω στο ανάγλυφο της στήλης είναι αλληγορικές μορφές των πόλεων, όπου έδρασε ο μεγάλος ευεργέτης. Στα άκρα του τάφου έχουν τοποθετηθεί σφίγγες, σύμβολα του θανάτου και αναφορές στην Αίγυπτο, όπου έζησε ο Τοσίτσας. Ο σχεδιαστής του, Λύσσανδρος Καυταντζόγλου, φίλος του Τοσίτσα, χρησιμοποίησε μία σειρά από σχήματα και σύμβολα που ξεπερνούν κατά πολύ τα συνηθισμένα σε τάφους ακόμη και μεγαλοαστών. Το μνημείο του Ερρίκου Σλήμαν, είναι ένα ναόσχημο ταφικό μνημείο για τον Γερμανό αρχαιολόγο που ανακάλυψε την πόλη της Τροίας, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, το 1892. Το μνημείο έχει τη μορφή δωρικού αμφιπρόστυλου ναού με μετόπες που φέρουν σκηνές από τον Τρωικό πόλεμο και τις ανασκαφές στην Τροία. Το μνημείο του Γεώργιου Αβέρωφ (1904) είναι σχεδιασμένο από τον Γεώργιο Βιτάλη και κατασκευασμένο από τον Δημήτρη Φιλιππότη. Από το 1908 φυλάσσονται εκεί τα οστά του εθνικού ευεργέτη. Το Νεκροταφείο Αθηνών κοσμεί και «Η μάνα της Κατοχής», έργο σε ορείχαλκο του Κώστα Βαλσάμη το 1979. Πρόκειται για ύπτια συμβολική μορφή μητέρας με παιδί, αφιερωμένη στους χιλιάδες νεκρούς από την πείνα στην Κατοχή. Το έργο πρόσφερε ο καλλιτέχνης στο δήμο Αθηναίων, που το τοποθέτησε στο Α'Α Νεκροταφείο. Ο ίδιος καλλιτέχνης φιλοτέχνησε και τη χάλκινη προτομή της Καλλιρόης Παρρέν, της πρώτης Ελληνίδας φεμινίστριας. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην πλατεία του Α'Α Κοιμητηρίου το 1998. Στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών βρίσκονται, επίσης, οι τάφοι και άλλων σπουδαίων προσωπικοτήτων, όπως του Αδαμάντιου Κοραή, του Κωνσταντίνου Κανάρη, του Ιωάννη Μακρυγιάννη, του Χαρίλαου Τρικούπη, του Γεώργιου Αβέρωφ, του Κωστή Παλαμά, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Κώστα Βάρναλη, του Γεώργιου Σουρή, του Αλέξανδρου Παπάγου, του Γρηγόρη Λαμπράκη, της Μελίνας Μερκούρη, του Ζιλ Ντασέν, της Αλίκης Βουγιουκλάκη, της Τζένης Καρέζη, της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατίνα Παξινού, της Έλλης Λαμπέτη, του Δημήτρη Χορν, του Μάνου Κατράκη, του Νίκου Ξυλούρη και του Αλέξη Μινωτή.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.pentelikonews.gr/viewarticle.php?id=147951








































































Σημαντικοί δημιουργοί, όπως ο Τσίλερ, ο Χαλεπάς, ο Βιτσάρης, ο Φιλιππότης και ο Τόμπρος κατασκευάζουν και διακοσμούν ταφικά μνημεία από μάρμαρο και μέταλλο για τις σπουδαιότερες προσωπικότητες. Το Α' Κοιμητήριο χαρακτηρίζεται από την ποικιλία τύπων των ταφικών μνημείων με αναφορές στον κλασικισμό: ταφικοί ναΐσκοι με στοιχεία νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, γλυπτές συνθέσεις, ανάγλυφες παραστάσεις, προτομές, στήλες με εξαιρετικά ανθέμια, σαρκοφάγοι, αλλά και απλοί τάφοι με περίτεχνους περιβόλους και ταφικές λήκυθοι. Τεχνοτροπικές επιρροές υπάρχουν, επίσης, από βυζαντινά πρότυπα, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργούνται και έργα σύγχρονης τέχνης. Το πιο γνωστό έργο που συναντά κανείς στο Α'Α Νεκροταφείο Αθηνών είναι η «Κοιμωμένη», του Γιαννούλη Χαλεπά (1878), που έχει τοποθετηθεί επάνω στον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη, κόρης γνωστής οικογένειας της Κιμώλου, που πέθανε σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση. Ξαπλωμένη σε αρχαιοπρεπές ανάκλιντρο, με το επάνω μέρος του σώματος ανασηκωμένο να ακουμπά σε μαξιλάρι, η νεαρή γυναίκα, η Κοιμωμένη, βυθίζεται σε γαλήνιο ύπνο κρατώντας ένα σταυρό ως σύμβολο θανάτου και λύτρωσης. Στο έργο κυριαρχεί η φυσιοκρατική απόδοση της νεαρής γυναίκας, που συνδυάζεται με την κλασικιστική χάρη. Το μνημείο του Μιχαήλ Τοσίτσα, αποτελείται από μία πλατιά ημικυκλική εξέδρα που περιβάλλεται από συνεχές έδρανο. Στο κέντρο ορθώνεται μία ψηλή στήλη, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ο καθιστός ανδριάντας του νεκρού. Οι λυπημένες γυναικείες μορφές πάνω στο ανάγλυφο της στήλης είναι αλληγορικές μορφές των πόλεων, όπου έδρασε ο μεγάλος ευεργέτης. Στα άκρα του τάφου έχουν τοποθετηθεί σφίγγες, σύμβολα του θανάτου και αναφορές στην Αίγυπτο, όπου έζησε ο Τοσίτσας. Ο σχεδιαστής του, Λύσσανδρος Καυταντζόγλου, φίλος του Τοσίτσα, χρησιμοποίησε μία σειρά από σχήματα και σύμβολα που ξεπερνούν κατά πολύ τα συνηθισμένα σε τάφους ακόμη και μεγαλοαστών. Το μνημείο του Ερρίκου Σλήμαν, είναι ένα ναόσχημο ταφικό μνημείο για τον Γερμανό αρχαιολόγο που ανακάλυψε την πόλη της Τροίας, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, το 1892. Το μνημείο έχει τη μορφή δωρικού αμφιπρόστυλου ναού με μετόπες που φέρουν σκηνές από τον Τρωικό πόλεμο και τις ανασκαφές στην Τροία. Το μνημείο του Γεώργιου Αβέρωφ (1904) είναι σχεδιασμένο από τον Γεώργιο Βιτάλη και κατασκευασμένο από τον Δημήτρη Φιλιππότη. Από το 1908 φυλάσσονται εκεί τα οστά του εθνικού ευεργέτη. Το Νεκροταφείο Αθηνών κοσμεί και «Η μάνα της Κατοχής», έργο σε ορείχαλκο του Κώστα Βαλσάμη το 1979. Πρόκειται για ύπτια συμβολική μορφή μητέρας με παιδί, αφιερωμένη στους χιλιάδες νεκρούς από την πείνα στην Κατοχή. Το έργο πρόσφερε ο καλλιτέχνης στο δήμο Αθηναίων, που το τοποθέτησε στο Α'Α Νεκροταφείο. Ο ίδιος καλλιτέχνης φιλοτέχνησε και τη χάλκινη προτομή της Καλλιρόης Παρρέν, της πρώτης Ελληνίδας φεμινίστριας. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην πλατεία του Α'Α Κοιμητηρίου το 1998. Στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών βρίσκονται, επίσης, οι τάφοι και άλλων σπουδαίων προσωπικοτήτων, όπως του Αδαμάντιου Κοραή, του Κωνσταντίνου Κανάρη, του Ιωάννη Μακρυγιάννη, του Χαρίλαου Τρικούπη, του Γεώργιου Αβέρωφ, του Κωστή Παλαμά, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Κώστα Βάρναλη, του Γεώργιου Σουρή, του Αλέξανδρου Παπάγου, του Γρηγόρη Λαμπράκη, της Μελίνας Μερκούρη, του Ζιλ Ντασέν, της Αλίκης Βουγιουκλάκη, της Τζένης Καρέζη, της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατίνα Παξινού, της Έλλης Λαμπέτη, του Δημήτρη Χορν, του Μάνου Κατράκη, του Νίκου Ξυλούρη και του Αλέξη Μινωτή.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.pentelikonews.gr/viewarticle.php?id=147951

Σημαντικοί δημιουργοί, όπως ο Τσίλερ, ο Χαλεπάς, ο Βιτσάρης, ο Φιλιππότης και ο Τόμπρος κατασκευάζουν και διακοσμούν ταφικά μνημεία από μάρμαρο και μέταλλο για τις σπουδαιότερες προσωπικότητες. Το Α' Κοιμητήριο χαρακτηρίζεται από την ποικιλία τύπων των ταφικών μνημείων με αναφορές στον κλασικισμό: ταφικοί ναΐσκοι με στοιχεία νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, γλυπτές συνθέσεις, ανάγλυφες παραστάσεις, προτομές, στήλες με εξαιρετικά ανθέμια, σαρκοφάγοι, αλλά και απλοί τάφοι με περίτεχνους περιβόλους και ταφικές λήκυθοι. Τεχνοτροπικές επιρροές υπάρχουν, επίσης, από βυζαντινά πρότυπα, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργούνται και έργα σύγχρονης τέχνης. Το πιο γνωστό έργο που συναντά κανείς στο Α'Α Νεκροταφείο Αθηνών είναι η «Κοιμωμένη», του Γιαννούλη Χαλεπά (1878), που έχει τοποθετηθεί επάνω στον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη, κόρης γνωστής οικογένειας της Κιμώλου, που πέθανε σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση. Ξαπλωμένη σε αρχαιοπρεπές ανάκλιντρο, με το επάνω μέρος του σώματος ανασηκωμένο να ακουμπά σε μαξιλάρι, η νεαρή γυναίκα, η Κοιμωμένη, βυθίζεται σε γαλήνιο ύπνο κρατώντας ένα σταυρό ως σύμβολο θανάτου και λύτρωσης. Στο έργο κυριαρχεί η φυσιοκρατική απόδοση της νεαρής γυναίκας, που συνδυάζεται με την κλασικιστική χάρη. Το μνημείο του Μιχαήλ Τοσίτσα, αποτελείται από μία πλατιά ημικυκλική εξέδρα που περιβάλλεται από συνεχές έδρανο. Στο κέντρο ορθώνεται μία ψηλή στήλη, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται ο καθιστός ανδριάντας του νεκρού. Οι λυπημένες γυναικείες μορφές πάνω στο ανάγλυφο της στήλης είναι αλληγορικές μορφές των πόλεων, όπου έδρασε ο μεγάλος ευεργέτης. Στα άκρα του τάφου έχουν τοποθετηθεί σφίγγες, σύμβολα του θανάτου και αναφορές στην Αίγυπτο, όπου έζησε ο Τοσίτσας. Ο σχεδιαστής του, Λύσσανδρος Καυταντζόγλου, φίλος του Τοσίτσα, χρησιμοποίησε μία σειρά από σχήματα και σύμβολα που ξεπερνούν κατά πολύ τα συνηθισμένα σε τάφους ακόμη και μεγαλοαστών. Το μνημείο του Ερρίκου Σλήμαν, είναι ένα ναόσχημο ταφικό μνημείο για τον Γερμανό αρχαιολόγο που ανακάλυψε την πόλη της Τροίας, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, το 1892. Το μνημείο έχει τη μορφή δωρικού αμφιπρόστυλου ναού με μετόπες που φέρουν σκηνές από τον Τρωικό πόλεμο και τις ανασκαφές στην Τροία. Το μνημείο του Γεώργιου Αβέρωφ (1904) είναι σχεδιασμένο από τον Γεώργιο Βιτάλη και κατασκευασμένο από τον Δημήτρη Φιλιππότη. Από το 1908 φυλάσσονται εκεί τα οστά του εθνικού ευεργέτη. Το Νεκροταφείο Αθηνών κοσμεί και «Η μάνα της Κατοχής», έργο σε ορείχαλκο του Κώστα Βαλσάμη το 1979. Πρόκειται για ύπτια συμβολική μορφή μητέρας με παιδί, αφιερωμένη στους χιλιάδες νεκρούς από την πείνα στην Κατοχή. Το έργο πρόσφερε ο καλλιτέχνης στο δήμο Αθηναίων, που το τοποθέτησε στο Α'Α Νεκροταφείο. Ο ίδιος καλλιτέχνης φιλοτέχνησε και τη χάλκινη προτομή της Καλλιρόης Παρρέν, της πρώτης Ελληνίδας φεμινίστριας. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην πλατεία του Α'Α Κοιμητηρίου το 1998. Στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών βρίσκονται, επίσης, οι τάφοι και άλλων σπουδαίων προσωπικοτήτων, όπως του Αδαμάντιου Κοραή, του Κωνσταντίνου Κανάρη, του Ιωάννη Μακρυγιάννη, του Χαρίλαου Τρικούπη, του Γεώργιου Αβέρωφ, του Κωστή Παλαμά, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Κώστα Βάρναλη, του Γεώργιου Σουρή, του Αλέξανδρου Παπάγου, του Γρηγόρη Λαμπράκη, της Μελίνας Μερκούρη, του Ζιλ Ντασέν, της Αλίκης Βουγιουκλάκη, της Τζένης Καρέζη, της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατίνα Παξινού, της Έλλης Λαμπέτη, του Δημήτρη Χορν, του Μάνου Κατράκη, του Νίκου Ξυλούρη και του Αλέξη Μινωτή.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.pentelikonews.gr/viewarticle.php?id=147951













Δεν υπάρχουν σχόλια: